KTM Owners Forum banner

90/90 of 90/100 voorbanden

14K views 28 replies 14 participants last post by  leeexc  
#1 ·
Welke bandenmaat voor de voorkant heeft uw voorkeur en waarom?

Proost

#7 ·
Ik gebruik een 90/100 Mitas (C19) voorband om met hoge snelheid door gemengd/woestijnterrein en rotsachtige paden (wadis - opgedroogde rivierbeddingen) te scheuren. Een goede stoomwals zoals Pindie zei. Ik gebruik mijn vorken met een ring door de jukken om het hogere profiel te compenseren.

#9 ·
😁 😁 😁 😁 😁 😁

#11 ·
Welke bandenmaat voor de voorband heeft uw voorkeur en waarom?

Proost
Welke maat ook maar past op de mousse die ik net gekocht heb, serieus, ik heb een selectie bandenmaten opgeslagen en zoek een band waar de mousse in past, want de mousse maten zijn nogal verschillend, het is als snoepjes kiezen, ik heb al eerder foto's geplaatst van mousses die hetzelfde zouden moeten zijn, maar een blinde op een galopperend paard in dichte mist zou kunnen zien dat ze enorm verschillen in maat.

#16 ·
Om terug te komen op het onderwerp, hetzelfde geldt voor banden, ongeacht wat je hebt gemonteerd, er zullen delen van de baan zijn die niet het meest geschikt zijn voor wat je hebt gemonteerd, wat erg belangrijk is, is dat de mousse goed strak in de band zit, vandaar dat ik zeg dat ik de bandenmaat kies op basis van de mousse, het laatste wat je wilt is dat een losse mousse breekt en de band van de velg komt, je zou uren of zelfs een nacht gestrand kunnen staan.

#19 ·
Ik ben me er terdege van bewust dat ik een motorfiets beter zou kunnen afstellen voor een klein gedeelte van een parcours, maar iedereen die echte enduro en vooral rally heeft gereden, zal weten dat je de ene minuut over een bospad kunt scheuren (alles wat Lee ooit doet:rolleyes:), dan in een gedeelte van het parcours dat eruitziet alsof het in een extreme enduro door moerassen over bomen, grote heuvels, noem maar op, zou moeten zijn. Meestal weet je niet wat er om de volgende hoek is, geloof me, ik heb er een paar gedaan. Veel gemakkelijker voor de rijder om zijn lardy kont rond de motor te bewegen om hem te laten werken op wat er ook voor hem verschijnt en met wat hij ook onder zich heeft.

Om terug te komen op het onderwerp, hetzelfde geldt voor banden, ongeacht wat je hebt gemonteerd, er zullen gedeelten van het parcours zijn die niet het meest geschikt zijn voor wat je hebt gemonteerd, wat erg belangrijk is, is dat de mousse goed en strak in de band past, vandaar dat ik zeg dat ik de bandenmaat kies op basis van de mousse, het laatste wat je wilt is een losse mousse die kapot gaat en waardoor de band van de velg komt, je zou uren of 's nachts gestrand kunnen zijn.
Ik ben het er helemaal mee eens. Maar een motorfiets hebben die goed is afgesteld voor het grootste deel van wat je rijdt (het is altijd een compromis) is een goed uitgangspunt - vandaar de keuze van de voorband - ik blijf bij een 90/100 omdat 90% van mijn rijden wortelachtig/rotsachtig/snotterig technisch rijden is - en daarin maakt het een verschil. Hetzelfde met mousses/tubliss. Ik gebruik tubliss omdat 4-6psi in de achterkant een veel groter verschil maakt dan het wegnemen van het kleine risico/de impact van een lekke band. Mocht ik een rally rijden, dan zijn mousses het ticket.

Het punt is dat deze dingen WEL een verschil maken. Zal nooit iemand van 10e naar 1e laten gaan, maar kan een groot verschil maken in plezier en vertrouwen.

En zoals je zei, er is een hiërarchie van effect - de juiste mousse is waarschijnlijk belangrijker dan het bandenprofiel. Juiste veren en sag zijn veel belangrijker dan een volledige revalve. Nieuwe banden zijn veel belangrijker dan of het een maxxis of een michelin is. enz.

#18 ·
En dan hangt het natuurlijk af van wat de fabrikant meet, nietwaar?

Is er een 'eend - inkomende flak!'-emoji?
Voor bandenmaat en elkaansluiting? [emoji85]

Ik ben het met Lee eens over zijn punt hierboven... zo moet je je vering instellen en je banden kiezen voor het woestijntype terrein... XC-type setup is waarschijnlijk de sweet spot.

Je kunt je fiets instellen voor al het zand, maar eerst een snelle omweg door een paar rotsachtige secties, dan verlaat je de woestijn in een helikopter... hetzelfde geldt voor banden, geschepte noppen zandbanden zijn geweldig, maar meestal toast na een paar ritten naar het benzinestation. Je hoeft alleen maar ergens in het midden te kiezen dat werkt en ervoor te gaan.

#21 ·
Ik ben ronduit waardeloos offroad (ben er eind jaren 40 mee begonnen) en een soort van competente bovengemiddelde wegrijder, maar ik weet nog steeds wanneer ik het gevoel van een motorfiets lekker vind en ik zal met de vering spelen tot ik het lekker vind.

Offroad is moeilijker voor mij om te beoordelen, want het is niet zo simpel als het rijden van hetzelfde weggedeelte, omdat je nooit precies dezelfde hobbels / plukken / sporen raakt van de ene passage naar de volgende (nou ja, ik niet!)

Na een flinke duit te hebben uitgegeven aan het professioneel laten onderhouden / reviseren van FE-vering, is me opgevallen dat het "lekkerder aanvoelt", ik ben comfortabeler, mijn vage artritische duimgewricht doet minder pijn en ik heb niet langer het gevoel dat ik erop ben geslagen als ik hobbels raak...

.. Ik betwijfel ten zeerste of ik veel sneller ben, maar het extra comfort en vertrouwen zorgen ervoor dat ik beter rijd, plus dat ik meer tijd besteed aan het kijken waar ik naartoe ga in plaats van de grond te scannen op hobbels om te vermijden.

Ik denk ook dat het moeilijker is om een Enduro-motorfiets af te stellen, omdat de meesten van ons veel zeer gevarieerd terrein zullen berijden, ongeacht of we trailrijden of een Enduro doen.

Ik vraag me af of de hogere band misschien helpt met comfort voor ons oude mensen met kapotte gewrichten?

#22 ·
Ik ging van 90/100 naar 90/90 voor de eerste keer bij de laatste bandenwissel en voor de lol heb ik Tubliss gedumpt en ben tegelijkertijd overgestapt op mousse.
Niet zo comfortabel in Cowm op de knikkers, maar het ging prima. Merkte niet veel in Tong. Ik zou zeggen dat ik het gevoel had dat het makkelijker was om de voorkant op te vangen voordat hij wegglipte, maar het kan ook onzin zijn.

#23 · (Edited)
Ik heb jarenlang 90/100 Michelin Enduro banden gebruikt, maar mijn 500 werd geleverd met een Metzeler 90/90 voorband. Het gaf niet zoveel comfort als de 90/100's, maar was nauwkeuriger, kon sneller van lijn veranderen en het beste van alles: ik verloor bijna nooit de voorkant. Ik denk dat het allemaal draait om vertrouwen in het niet verliezen van de voorkant en de 90/90 voelt voor mij altijd stevig aan. Proost

#29 ·
Ik ben hetzelfde als jij, Smiler. Ik gebruik al twee jaar mousses, dus geen idee waar Lee het eigenlijk over heeft, behalve dat hij het weer mis heeft. Ik wilde ook een verandering. Er is nu niet zoveel grip meer, maar ik kan ook geen race-eindpunctie hebben die ik nooit met Tubliss heb gehad. Mousses zijn echter eenvoudig. Kopen. Passen. Rijden. Ze zijn echter duur.

Ik kan gewoon niet begrijpen waarom mensen geen verschillen kunnen voelen, of het nu banden, mousses, versnellingen, remblokken of iets als sturen zijn. Ze verbeteren zeker je comfort of zelfvertrouwen, zelfs als je achteraan zit. Ik durf te wedden dat het nog belangrijker is voor een langzamere rijder om verbeteringen te vinden. Het maakt ze veiliger en zelfverzekerder en laat ze betere technieken etc. verkennen. Snelle jongens lijken alles te kunnen gebruiken.

Ik zou zeker geen advies aannemen van iemand die graag een goed verneukte vorkbuis gebruikt.
Een paar eenvoudige metingen (nauwkeuriger dan de waterfles ;)) vertellen me dat het gebruik van de beschadigde vorkbuis in orde is totdat de nieuwe arriveert, ik moet wat gaan rijden voordat de vele covidioten ons weer in lockdown krijgen.

Pindie, je hebt duidelijk weer je ziel verkocht, krijg wat korting in ruil voor het promoten van producten/diensten, waardoor mensen geld uitgeven terwijl ze alleen maar in de spiegel hoeven te kijken om het probleem te zien.
Ik heb niets te verkopen, ik betaal liever mijn weg en ben eerlijk tegen mensen:)