KTM Owners Forum banner

Rangschik deze naalden in volgorde van rijkdom, alstublieft

21K views 37 replies 6 participants last post by  Pindie  
#1 ·
Ik heb de beroemde NECJ-naald geprobeerd in mijn 250RE Beta. Het heeft in vrijwel elke motorfiets gewerkt die ik de afgelopen 8-10 jaar heb gehad, maar de eerste poging op de 250RE is erg arm. Geen spooge, stabiel stationair toerental, maar de helft van de porseleinen omtrek van de bougie is bijna wit en de andere kant heel lichtbruin. Motor wordt heet, ondanks dat ik niet te snel ga.

De initiële setup is 40 pilot, AS 1,5 slagen uit, NECJ clip 3 en 168 main. Exol 2T (is er iets anders?) @ 50:1, E5 brandstof.
Het brandstofverbruik is meestal rond de 10 mijl per liter, maar deze setup gaf 14 per liter, dus het is heel anders.

De standaard Beta-naald veroorzaakte een spoogenami, zowel uit de demper als uit de PV-ontluchtingspijp.

Ik heb de volgende naalden op voorraad en zou de jetting-goeroes dankbaar zijn voor wat begeleiding bij de volgende die ik moet proberen, in plaats van een heleboel nieuwe naalden te kopen om erachter te komen dat ze niet beter zijn

N8RG, N8RH, N8RG
NOZI, NOZJ (Beta-standaarden)
N1EI
N84K
N2ZJ

Uw hulp wordt zeer gewaardeerd. Ik heb over een paar weken een weekend in Northumberland en wil geen problemen veroorzaken als ik weg ben.

#3 ·
Clip 2 zou weer magerder zijn…niet rijker, wees voorzichtig. Ik denk nog steeds dat de magere NOZJ-naald mijn motor heeft helpen doden. Ik heb die naald jarenlang vanaf nieuw gebruikt omdat hij prima werkte, maar wat vermogen miste.

Probeer clip 4 op die NECJ. Ik gebruik 40 stationair, NEDG of NOZG in clip 4 (vanaf het stompe uiteinde). 172 hoofd. Ik kan me de stationairschroef niet herinneren, want als hij eenmaal is ingesteld, is hij nooit meer afgesteld. Geen spooge.

Ik gebruik wel een S3 high comp kop en een lagere gearing. 12/51 voor heuvelwerk. 13/51 voor al het andere. Ik gebruik ook Exol op 60-1 op Tesco 99. Geen problemen met deze olie in 8 verschillende 2t-fietsen van kleine boringen tot 250 enduro- en 200-300 trialfietsen.

#4 ·
Bedankt. Ik heb de clip van het midden naar bijna de bodem verplaatst om hem 1 stapje omhoog te brengen, maar heb nog niets aan de AS gedaan. Ik zou het vanavond proberen, maar het is net begonnen met stortregenen.

Ik dacht eraan om de volgende rijkere naald mee te nemen en deze halverwege mijn route in een café te verwisselen.

#7 ·
  • Like
Reactions: steveman
#9 ·
Ik sprak onlangs met een van de jongens bij Eurotek en hij zei dat ze NOZ-serie jets in hun Sherco's gebruikten, maar hij kon zich niet precies herinneren welke.

Zijn er naalden die ik heb opgesomd in de buurt van de NECJ?
Nee. De NOZ-serie heeft een agressievere overgang. Als je bijvoorbeeld met een lichte gashendel rijdt, kunnen ze erg aan/uit en shite zijn. NOZ lijkt in mijn ervaring van of aan te houden. Waar je meer 1/8 tot 3/4 gas nodig hebt, zijn de Suzuki-naalden vergevingsgezinder en koppelrijker. Ik zie het als NOZ voor snellere, pittige kracht zoals op een H&H/MX of Suzuki als lange, gladde beklimmingen, klappen waarbij je de voorkant onder stroom houdt of draaipunten. Beide zullen elk type rit uitvoeren indien nodig.

In het verleden heb ik gemerkt dat een mager gebied in de brandstoftoevoer soms spooge kan veroorzaken. De reden hiervoor is dat je de gashendel niet kunt houden waar je hem nodig hebt, dus je opent hem een klein beetje verder zonder het te weten, maar dan krijg je te veel brandstof voor de motorsnelheid en belasting. Het moet ongeveer 1-3% meer zijn, maar dat is genoeg om spooge te accumuleren en uiteindelijk komt het er aan de achterkant uit. Het is hetzelfde als je het geneest. Spooge stopt niet meteen, want je hebt veel residu in de pijp.

Bovendien, stoor je nooit aan het testen van de jetting bij veranderlijk weer zoals zon/regen. Je zult alleen maar achter je kont aan rennen. Doe ook geen moeite, tenzij je die motor volledig heet kunt krijgen voordat je gaat testen.

In de ideale wereld test je elk gebied van de gashendel en wordt je rijker tot hij stottert. Dan ga je een klein beetje terug. Om dit te doen voor piloot, A/S, diameter, clip en hoofd, kost tijd en een consistente plek om te testen. Wees ook niet bang om naalden met een hoofd te testen. Je zult snel zien wanneer je hoofd in het spel komt, want de fiets zal verdrinken. Het is een leuke test.

#10 ·
Bedankt Pindie. Ik zal het stap voor stap proberen met de naald en kijken of ik een duidelijke verandering te ver tegenkom.
Ik heb onlangs de uitlaat schoongemaakt en de demper opnieuw verpakt, omdat deze vol zat met spooge, en ook de PV-afdekking-ontluchtingbuis vervangen. De ontluchting lekte olie na elke rit.

Als ik bij de rijkste clip op de NECJ kom, heeft het dan zin om de volgende maat sproeier te proberen en terug te gaan naar clip positie 1 (bijvoorbeeld) op de naald, of zal dat de boel gewoon helemaal verpesten?

#15 · (Edited)
Ik probeerde een 42 pilot en het was teveel. Altijd stotteren en gorgelen. 40 lijkt de sweet spot, want 38 werd heet en beperkte naaldkeuze, want dat betekende dan compenseren met een rijkere naald om de dingen koel te houden in krappe/langzame secties.

Als je een 40 pilot draait en je clip 5 op NECJ kunt draaien, zou ik zeggen dat je compenseert voor de magere diameter met de clip-instelling. Dit zou me er dan toe aanzetten om NECW in clip 3 te proberen. Dit is de volgende rijkere diameter maar dezelfde clip/taper. De rijkere clip naalden (met een halve clip) veranderen van neC naar neD. De derde letter is clip/taper. De laatste letter is diameter.

Is je vlotterhoogte correct? Ik vraag me af of je op die manier overbelast raakt met brandstof?

Het kan verrassend zijn hoeveel verschil een clip of zelfs een halve clip kan maken als je dicht bij het goed krijgen ervan bent. Je zult het snel merken als het te veel of te weinig is. Je moet alles goed hebben om dit duidelijk te maken. Als het op een grafiek van het dynotype zou worden weergegeven, zou het "off" stuk een lelijke dip in de curve zijn in plaats van de mooie incrementele curve te volgen.

Ik zou zeker de S3 high comp power head aanbevelen. Het wordt op de markt gebracht als het de motor boos en top-end maakt. In werkelijkheid is het verre van dat. Het maakt de dingen gewoon schoon en laat je rijkere instellingen gebruiken, de motor blijft koeler en het vermogensvenster is breder.

Dit is mijn motorfiets op zijn huidige instelling in 30 graden hitte afgelopen zomer. Geen stotteren. Geen magere bogs. Oververhit niet. Ik gebruik geen ventilator. Let op de soepele vermogensafgifte die de G-naald met de S3-kop brengt.

#16 ·
Ik ging gisteravond op pad voor een lus van 30 mijl over wegen en gemakkelijke paden. NECJ op clip 4, al het andere ongewijzigd. Droog in plaats van nat, vergelijkbare temperatuur.

Zeker meer vermogen en urgentie, maar lijkt nog steeds heet te draaien. Een klein beetje spooge bij de demper, meer een nevel dan een straaltje. PV-ontluchting nog steeds vrij.

Ik heb de vlotter afgesteld toen de motor nieuw was en hij zat er af fabriek vrij dichtbij, wat veel beter was dan bij eerdere motoren van alle merken. Ik zal het nog eens controleren om zeker te zijn.

Net overgeschakeld naar de rijkste clip-positie voor een nieuwe poging later, als ik tijd heb.

Zo zag de bougie er vanmorgen uit, iets donkerder dan voorheen. Het kleurverschil in het midden is echt en geen schaduw.

#18 ·
Ziet eruit als een 4t plug! Het is positief dat je hebt gemerkt dat er meer gebeurt door rijker te gaan op de clip. Dit heeft echter alleen invloed op de derde gasstand en verder. Je moet het gat in de brandstoftoevoer tussen de 40 pilot en de clip-instelling vullen. Dat is de naald diameter. De laatste letter.

Ik denk dat je de NECW- of NEDW-naalden moet proberen.

Ik zou me in dit stadium niet te veel zorgen maken over spooge. Het zal vanzelf verdwijnen als je de sproeierafstelling goed hebt.

De naalden die je noemt, liggen allemaal dicht bij elkaar en aan de magere en schone kant van het spectrum, behalve N8RG. Ik heb geen ervaring met deze naald, maar ik zou geneigd zijn om hem in clip drie te gooien en een rondje om het blok te rijden. Je weet het in de eerste 200 meter als het een definitieve nee is.

Magerdere diameters (J & i) betekenen dat het schoon is zodra je het gas opentrekt, maar het is de minste hoeveelheid brandstof, wat warmte en minder koppel betekent. Als je rijker gaat en de limiet vindt die je kunt bereiken, zal hij veel koeler lopen en meer koppel hebben. Veel fijner om te rijden, want het vermogen zal voller en romiger zijn.

#19 ·
Zoals eerder voorgesteld, ben ik het volledig eens met de volgende (rijkere) naald.

Mager, zelfs voor een 4t plug imo.

Ik wil geen 2t olie discussie starten, maar ik heb exol kort geprobeerd op een 300 met carburateur en het was meer spoogy dan wat ik anders had gebruikt. Ik gaf de olie aan een maat en zijn fietsen spoogden en rookten meer. Weet niet of dat een factor kan zijn in het gerapporteerde spooge-overschot op de beta.

#20 ·
Ik heb gisteravond weer een run van 50 mijl gedaan op clip 5. Weer een verbetering, maar ik heb de bougie nog niet gecontroleerd.

Er zit zeker een gat in de eerste 3e van het gaspedaal, daarna voelt het best goed aan. Ik begon te denken dat de stationairsproeier zelf misschien defect was, omdat het misschien geen echte Keihin is. Ik denk dat ik een reserve heb, dus misschien probeer ik dat gewoon om het uit te sluiten.

Ik ben tevreden met de Exol-olie. Ik gebruik het al jaren en motoren zien er altijd gezond uit als ik de bovenkant eraf haal. Het is op dit moment zo'n beetje de enige constante in de vergelijking, dus het heeft weinig zin om meer variabelen toe te voegen.

Heeft iemand een reserve NECW- of NEDW-naald die ik kan kopen/lenen/stelen om mee te knutselen, alsjeblieft?

#26 ·
Ik heb eerder naar de stationairsproeier gekeken. Het is geen echte Keihin-sproeier, maar een EBC-merk dat ik van een Beta-dealer heb gekocht. Ik heb hem er pas net in gezet, dus ik weet niet zeker of hij in orde is of niet.

Ik denk dat ik hem gewoon vervang om zeker te zijn. Het heeft geen zin om rond te rennen met naalden voor de prijs van een stationairsproeier.

#28 ·
100%. De mijne kwam met een zogenaamde 40 pilot. Het was een ** shitter. Ik heb hem eruit gehaald. Geen echte Keihin markeringen. Heb hem vervangen door de echte deal. Sindsdien geen probleem meer. 250s houden van een 40.

Retailers zullen sproeiers kopen zoals ze het nodig achten, maar mijn motor had monkey jets, geen echte jets. De kwaliteit van de sproeiers kan erg verschillend zijn. Het moet een echte Keihin zijn, anders niet doen.
In de loop der jaren heb ik nogal wat problemen gezien met aftermarket sproeiers. Omdat ik er zelf een probleem mee had, gebruik ik nooit iets anders dan een echte Keihin sproeier, of het nu een stationairsproeier of een hoofdsproeier is.

@RudulfHucker 14 ml per liter is ongebruikelijk veel. Normaal gesproken zou het rond de 9 of 10 mijl per liter moeten zijn. Ik zou een rijkere naald proberen en een echte Keihin 40 of 42 gebruiken.

De N2ZJ en NECJ hebben dezelfde diameter.
Het verschil is het taps toelopende profiel, dat de naaldfamilie definieert, of "NE". De NECJ houdt deze diameter langer vast, waar de N2ZJ sneller taps toeloopt, waardoor hij sneller rijk wordt bij stationair toerental, waarna hij snel afmagert, waardoor het "hit" gevoel wordt versterkt, alle andere dingen gelijk. De NECJ begint later, loopt meer taps toe door het midden, dus hij eindigt rijker in het bovenste midden en naar de punt. Hij is lineairder.

De N1EI heeft in vergelijking met de anderen een zeer korte rechte sector. De N1Ex naalden geven normaal gesproken een borrelende/blubberende respons van gesloten gas tot 1/4 gas, omdat ze erg rijk zijn bij lage toeren, maar de N1EI is de magerste van de N1Ex naalden. Van rijk naar arm zijn ze N1EG, N1EF, N1EH, N1EI.

NOZI en NOZJ zouden goed moeten werken op de Beta als ze in clip #2 staan. In clip #3 en #4 creëren ze veel spooge, maar dat weet je al.
N8Rx is 1/2 clip armer dan N2Zx, verder identiek.

Ik weet dat het misschien weggegooid geld is, maar probeer een NECW, NEDW (1/2 clip rijker dan NECW) en een NECH te krijgen. Misschien kan iemand je deze naalden lenen.

De Suzuki naalden (NECx/NEDx) zijn het gemakkelijkst te begrijpen, hebben een zeer logisch nummeringssysteem en geven een zeer lineair gevoel door hun taps toelopende vorm van arm naar matig naar rijk. Ze vereisen normaal gesproken een kleinere hoofdsproeier dan de N2Zx, omdat hun laatste derde aanzienlijk dunner is.

Image

Image

• Like
Reactions: Ship
#29 ·
Bedankt Steve! Dat is echt gedetailleerd en ik zal het een paar keer moeten lezen om de details te begrijpen.

Ik ben vandaag weer op pad geweest met verse E5-brandstof en dezelfde sproeier als de vorige keer. De sproeier is compleet bizar en alle kanten op gegaan. Het ene moment liep hij echt goed met goed soepel vermogen. Het volgende moment sputterde en stotterde hij. Spooge is zowel uit de demper als uit de PV-ontluchting gekomen. De ontluchting heeft olie over de onderkant van de motor en het frame geplast. Tegelijkertijd is de motor van gloeiend heet naar ijskoud gegaan.

Het doet me bijna denken aan het kopen van een TPI! Ik denk dat ik therapie nodig heb...

Eerste wat ik doe is naar een man gaan voor een echte Keihin-pilot....

#32 ·
Bedankt Steve! Dat is echt gedetailleerd en ik zal het een paar keer moeten lezen om de details te begrijpen.

Ik ben vandaag weer op pad geweest met verse E5-brandstof en dezelfde sproeier als de vorige keer. De sproeier is volledig bizar en alle kanten op geweest. Het ene moment liep hij echt goed met een goede, soepele vermogen. Het volgende moment sputterde en stotterde hij. Spooge is zowel uit de demper als uit de PV-ontluchter gelopen. De ontluchter heeft olie over de onderkant van de motor en het frame geplast. Tegelijkertijd schommelde de motor van gloeiend heet naar ijskoud.

Het doet me bijna denken aan het kopen van een TPI! Ik denk dat ik therapie nodig heb...

Eerste wat ik ga doen is een man opzoeken voor een echte Keihin-pilot....
Geen probleem!

Ik vraag me af waarom je sproeier zo'n verschillende resultaten geeft. Is de carburateur die je hebt geïnstalleerd de OEM 36 Keihin?
Analyse op afstand is helaas altijd vissen in troebel water. Na het opnieuw sproeien heeft de motor een tijdje nodig om te "reageren" op de veranderingen, dus ik ben het echt eens met wat Pindie zegt. Maar het zou zijn gedrag niet zo moeten veranderen als je beschreef. Er kan iets mis zijn. Ik weet alleen niet wat. Wanneer begon de motor problemen te geven? Welke wijzigingen zijn er aangebracht voordat het probleem optrad? Heb je de mogelijkheid om de carburateur en al zijn componenten ultrasoon te laten reinigen?

Het klinkt misschien een beetje saai, maar alleen originele sproeiers werken zoals bedoeld. Mensen denken dat ze 7 pond besparen door een Pollini of andere aftermarket sproeiers te kopen, maar die aftermarket sproeiers kunnen een pijn zijn. Sommige werken prima, andere niet. Vooral bij het oplossen van problemen kun je alleen defecte sproeiers uitsluiten als je originele gebruikt.
Veel rijders denken dat de nummers die op de sproeiers zijn gestempeld de diameter zijn en gebruiken vreemde sproeierkalibers om ze te meten. De waarheid is dat de sproeiers worden getest op een flowbank en de nummers geven aan hoeveel lucht ze in een bepaalde tijd doorlaten. Goedkope sproeiers worden niet getest op de juiste flow en leiden soms tot problemen.