KTM Owners Forum banner

Carb>TPi>TBi>Carb

1 reading
5.9K views 12 replies 6 participants last post by  Pindie  
#1 ·
We weten allemaal dat de machtige Keihin-carburateur een geweldig stuk gereedschap is als hij goed is afgesteld en je de vaardigheid hebt om er een af te stellen. Ze zijn moeilijk te verslaan. TPi bestaat al een hele tijd en TBi is het nieuwe, hippe ding, maar je krijgt nog steeds alleen wat je krijgt, wat de computer zegt. Maar! Waarom is er nog niemand openlijk de FI-route opgegaan? Beta en Sherco lijken nog steeds carb-afgeleide motoren te zijn. Sherco heeft een goed injectiesysteem op hun trialmotor, maar geen teken ervan in enduro-motoren... nog niet.

Toen TPi uitkwam, dacht ik dat anderen snel zouden volgen, maar dat lijkt niet zo te zijn.

Wat is er aan de hand? Waarom hebben we geen 2t FI-motoren met de instelbaarheid die Yamaha al eeuwenlang doet op 4t-motoren?

#2 · (Edited)
De kleinere fabrikanten kunnen de Euro-emissieregels vermijden, omdat ze niet genoeg motoren produceren om ze te moeten implementeren.

Yamaha maakt geen crossmotoren om te voldoen aan de wegvoorschriften en de EU verbiedt nu ontgrendelbare ECU's. Ik weet niet of dat een reden is waarom de nieuwe TBIs niet standaard met een mapschakelaar worden geleverd. Waarschijnlijker is het een manier om een schakelaar van £102,35 !!!!!!!!!!!!! te verkopen, FFS.

Carburateurs zijn eenvoudig en worden door velen begrepen en hebben geen 5 kg aan onbetrouwbare elektronica nodig om te werken. Dit alles komt tot uiting in de prijs waarvoor ze ze kunnen verkopen.

#3 ·
Wat is er aan de hand? Waarom hebben we geen 2t FI-motoren met de instelbaarheid die Yamaha al jaren doet op 4t-motoren?
Dat krijg je binnenkort, waarbij binnenkort ongeveer 5 of 6 jaar betekent. TBI is zeker gemakkelijker te beheren dan TPI. Een groot probleem is dat de meeste mensen denken dat smokers minder ingewikkeld zijn dan 4-taktmotoren. Dat klopt als we het hebben over de constructie van de motor en het aantal onderdelen. De gaspulsatie, de gasveranderingen en de hoge gevoeligheid voor druk- en temperatuurveranderingen laten echter een heel ander beeld zien. Tweetakten zijn veel complexer dan viertakten.
Een viertakt reageert niet als er koud water over de uitlaatspruitstuk spat, een tweetakt wel. En dit is slechts een heel eenvoudig voorbeeld. Emissiecontrole is naar mijn mening geen probleem, aangezien -althans hier- 99,99% van de tweetakt enduro-motoren ontkurkt zijn en dus illegaal zijn als ze op de openbare weg worden bereden.

#4 ·
Dit alles, plus het feit dat carburateurs werken, altijd gewerkt hebben en altijd zullen werken. Ze worden alleen bedreigd vanwege omgevingsfactoren. KTM is groot genoeg om de weg te wijzen en als de wet verandert, lopen ze ver voor op alle anderen. Als carburateur 2t verboden worden, kunnen we zelfs zien dat kleinere bedrijven gewoon stoppen met het produceren van 2t. Ik voor mezelf zou geen Beta EFI 2-takt kopen. De elektronica op de carburateurmodellen is al slecht genoeg.

Ik was vroeger volledig anti-tpi, maar ik moet toegeven dat KTM het redelijk goed voor elkaar heeft en er zijn de afgelopen paar jaar maar heel weinig problemen geweest. De motoren rijden erg goed. Als TBI komt met de optie om over te stappen op premix (wat ik vermoed), dan zie ik mezelf er over twee jaar wel een kopen, als de kinderziektes eruit zijn.

#5 ·
Ik heb mijn Cone Valves bewaard voor het geval ik ooit weer een KTM zou krijgen. Maar ik denk dat als ik weer op oranje zou zitten, ik 6500's zou nemen. Dan denk je, wat is het nut daarvan. 10k fiets plus nog eens duizend voor inzetstukken. Als ik blijf bij wat ik nu heb, is het 8,5k en heeft het geen aanpassingen nodig. Het is geen moeilijke keuze.

#6 ·
Ik heb mijn Cone Valves gehouden voor het geval ik ooit weer een KTM zou krijgen. Maar ik denk dat als ik weer op oranje zou eindigen, ik 6500s zou nemen. Dan denk je, wat is het nut daarvan. 10k fiets plus nog eens duizend voor inserts. Als ik blijf bij wat ik nu heb, is het 8,5k en heeft het geen aanpassingen nodig. Het is geen moeilijke keuze.
Tot ongeveer twee weken geleden zou ik hetzelfde hebben gezegd. Maar mijn Beta is er mee gestopt (elektrisch defect) en nu zal ik heel goed nadenken over mijn volgende motor. Deze Beta gaat met mij mee naar Roemenië en het was maar net dat hij zo overleed. Mijn KTM is niets anders dan betrouwbaar geweest, maar zelfs die had een statorstoring, dus ik denk dat alle motoren kunnen stoppen, maar het lijkt erop dat de KTM-merken erg betrouwbaar lijken.

Ook denk ik niet dat de vering van voor 2024 op de nieuwe motoren past. Misschien kan het wel, maar iedereen verschuift zijn voorraad van voor 2024.

#7 ·
Ik had een totale motorstoring met mijn Beta, maar ik krijg er een andere vanwege de garantie die iets betekent. Dat kun je niet negeren.

TBi op drie maanden oud en je hebt een probleem, het ligt allemaal aan jou.

Eerlijk gezegd waren KTM's echter zeer solide motoren. Ik heb nog nooit een motorstoring of koppeling gehad op verschillende KTM's. Helemaal geen storingen als ik erover nadenk. Alles wat ik had, was kapot gegaan op mijn 2018 150 XCW. Dat was een schok. Duurste motor die ik ooit heb gehad. Teleurgesteld door waardeloze, vervelende dingen door kostenbesparingen.

Alleen de tijd zal leren of KTM weer terug is gegaan naar het maken van kwaliteit onderdelen die lang meegaan.

#9 ·
Ze hebben eerder gezegd dat vorken en schokdempers niet uitwisselbaar zijn, maar dat lijken ze altijd wel te zijn. Verschillende spacers, aanpassen voor de lengte etc. en ze passen meestal wel. Als je sommige onderdelen niet kunt uitwisselen met oudere modellen, is dat een erg domme zet van KTM, want dat betekent dat mensen geen onderdelen van eerdere motoren kunnen gebruiken. Dat maakt een erg dure motorfiets nog duurder!

#10 ·
Ze hebben eerder gezegd dat vorken en schokdempers niet uitwisselbaar zijn, maar dat lijken ze altijd wel te zijn. Verschillende spacers, aanpassen voor lengte etc. en ze passen meestal wel. Als je sommige onderdelen niet kunt uitwisselen met oudere modellen, is dat een erg domme zet van KTM, want dat betekent dat mensen geen kit van eerdere motoren kunnen gebruiken. Dat maakt een erg dure motorfiets nog duurder!
Zeg dat wel. Ik heb een set 6500's en een nieuwe trax-schokdemper. Beide passen niet op mijn 24 als hij aankomt :poop:

#11 ·
Au!
Ze zullen echter wel verkopen. Er is een schuur vol oude KTM's die de kit nodig hebben. Ik heb zelf sets Xplor en Cones te koop. Ze zullen echter wel verkopen. Zou je een schone set reserve Xplor voor je 6500's kunnen hebben en deze in plaats van de nieuwe kunnen gebruiken? Weet je zeker dat er geen montagekit komt voor 6500's in de nieuwe vorken?

Ik kan me voorstellen dat de schok lastig kan zijn. De lengte kan worden aangepast en de ogen kunnen worden veranderd, maar hoe de motorfiets zich om de schok wikkelt, kan de doorslaggevende factor zijn. Alleen een test zal alles onthullen.

Het is enorm jammer dat ze geen directe head-to-head hebben gedaan met KYB-schoenfietsen en de enduro-fietsen gewoon 6500's hebben gegeven. Niet de afgeslankte versie waarmee ze worden geleverd. De nieuwe vorken zullen zeker beter zijn dan de Xplor-technologie uit de jaren 1950.

#12 ·
Au!
Ze zullen echter wel verkopen. Er is een heleboel oude KTM's die de kit nodig hebben. Ik heb zelf sets Xplor en Cones te koop. Ze zullen echter wel verkopen. Zou je een schone set reserve Xplor voor je 6500's kunnen hebben en deze in plaats van de nieuwe kunnen gebruiken? Weet je zeker dat er geen montagekit komt voor 6500's in de nieuwe vorken?

Ik kan me voorstellen dat de schok lastig kan zijn. De lengte kan worden aangepast en de ogen kunnen worden verwisseld, maar hoe de motorfiets zich om de schok wikkelt, kan de doorslaggevende factor zijn. Alleen een test zal alles onthullen.

Het is enorm jammer dat ze geen directe vergelijking hebben gemaakt met KYB-schoeide motoren en de enduro-motoren gewoon 6500's hebben gegeven. Niet de afgeslankte versie waarmee ze worden geleverd. De nieuwe vorken zullen zeker beter zijn dan de Xplor-technologie uit de jaren 1950.
De vorkpoten moeten worden vervangen of aangepast, omdat de nieuwe cartridges verschillen van de Xlpor. Dat gezegd hebbende, lijken de nieuwe CC-vorken te veel op 6500's, minus de chique coatings en preload-verstellers, om de aanpassingen te rechtvaardigen die nodig zijn om de 6500's te monteren, naar mijn mening.

#13 ·
Er zijn een flink aantal hoofdonderdelen die anders lijken te zijn dan de 6500's en de nieuwe vorken, van wat ik heb gezien in internetvideo's. Ja, ze lijken op elkaar, maar het zijn cruciale onderdelen die anders zijn. Dingen zoals de zuigers hebben een heel ander debiet. Ik ben benieuwd hoe ze standaard presteren in vergelijking met de 6500's. Ik gok dat iedereen die 10.000 betaalt voor de standaardversie, erg blij zal zijn. Dat zou je wel moeten zijn, maar het zullen geen 6500's zijn, tenzij je onderdelen vervangt.

KTM is de absolute meester in marketing en het creëren van hype rond producten. Ik weet niet zeker of andere merken zich zoveel met marketing bezighouden? Beta wint wereldkampioenschappen zonder hype. Win op zondag, verkoop op maandag. Sherco doet geweldige eenmalige acties. Rieju doet ook een aantal geweldige posities. Het is een tijdje geleden dat KTM het allemaal voor elkaar had. Ze zullen er echter wel komen in de MotoGP. Dat is op dit moment een echt fascinerend KTM-verhaal. Zeer indrukwekkend wat ze hebben gedaan en zullen blijven doen.