KTM Owners Forum banner

Is er een preventieve aanval op het probleem met de nokkenas van 790?

6.6K views 52 replies 14 participants last post by  TrouserSnake  
#1 ·
Ik heb een 2020 790 Duke en gezien de gang van zaken bij KTM maak ik me zorgen over de nokkenas die kapot gaat en geen back-up van KTM te hebben, waardoor ik met een nutteloze motorfiets zou zitten.
Is er een nokkenas-upgrade die kan worden gemonteerd om het probleem te voorkomen? Of iets anders dat gedaan kan worden.
 
#5 · (Edited)
Er wordt gespeculeerd dat rijden bij lagere toerentallen en/of overmatig stationair draaien het probleem erger kan maken als uw motor een lagere olie-doorstroming heeft.

Ik denk dat als ik er een zou hebben, het eerste wat ik zou doen de nokkenasklep eraf halen en de nokkenassen inspecteren. Dan zou ik de motor op de startmotor ronddraaien en controleren of ik een goede oliedoorstroming heb van alle 4 de nokkenasjets.

Als ik geen zichtbare slijtage en een goede oliedoorstroming zou hebben, zou ik gewoon ontspannen en van de motor genieten.
Ook als het verwijderen van de nokkenasklep geen grote klus zou zijn, zou ik dat bij elke olieverversing doen.
 
#6 ·
Geweldig advies jongens, ik neem het allemaal ter harte. Ik ben misschien gewoon een slachtoffer van te veel YouTube-video's, er zijn al die video's over de kaasnokkenassen, het plant de zaadjes, maar ik denk dat de werkelijke cijfers 55.000 790 Dukes zijn die in het VK zijn verkocht en 29 gemelde nokkenasstoringen. Ik kan er helemaal naast zitten, het is maar iets wat ik gelezen heb. Ik zal in de winter de olie en filters vervangen en de motorfiets in het voorjaar laten inspecteren. Mijn motorfiets loopt prima, het is gewoon menselijk om je zorgen te maken.
 
#17 ·
Geweldig advies jongens, ik zal het allemaal ter harte nemen. Ik ben misschien gewoon een slachtoffer van te veel YouTube-video's, er zijn al deze video's over de kaas-nokkenassen, het plant de zaadjes, maar ik denk dat de werkelijke cijfers 55.000 790 Dukes zijn die in het VK zijn verkocht en 29 gemelde nokkenasstoringen. Ik kan er helemaal naast zitten, het is gewoon iets wat ik heb gelezen. Ik zal de olie en filters in de winter vervangen en de motorfiets in het voorjaar laten inspecteren. Mijn fiets loopt prima, het is gewoon menselijk om je zorgen te maken.
Zeker het geval imo... Er waren jarenlang geen problemen met slechts een handvol getroffen motoren, en toen werden in de loop van 2-3 maanden plotseling iedereen en hun moeders LC8c's getroffen.....

KTM staat onder zelfbestuur, maar het is onwaarschijnlijk dat er op korte termijn ernstige gevolgen zullen zijn voor de dealerondersteuning.
 
#8 ·
Ik heb 100 ml aan mijn smt en mijn superduke toegevoegd, superduke voelde alsof hij nog eens 10 pk had, ik ververs de olie om de 3000 maar het zou zich aan alle oppervlakken moeten hechten maar het kan geen kwaad om het te proberen, kijk eens op hun website, ik zag het jaren geleden op de motorshow met een draaiend lager en een stang waar je aan trekt en het pakte op met de standaard olie en met dit spul erop, het pakte niet op of beschadigde het draaiende lager, zelfs als je aan de stang hing om het te proberen te beschadigen en er was helemaal geen schade
 
#23 ·
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van als je een van de pechvogels bent, denk ik. Ik ben mijn eigen ergste vijand als het gaat om dit soort dingen, ik had een BMW S1000rr en er is blijkbaar van alles mis mee. Ik begon de horrorverhalen te lezen en de YouTube-video's te bekijken en dat was genoeg om me ervan te overtuigen hem te verkopen. De motor was perfect in orde, maar ik trapte in de negatieve hype. Hetzelfde met mijn 790. Hij is perfect in orde, een geweldig machientje dat heel leuk is, maar die kaas-nokkenasvideo's kunnen in je hoofd gaan zitten.
 
#24 ·
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van of je een van de ongelukkigen bent, denk ik. Ik ben mijn eigen ergste vijand als het om dit soort dingen gaat, ik had een BMW S1000rr en er is blijkbaar van alles mis met ze. Ik begon de horrorverhalen te lezen en de YouTube-video's te bekijken en dat was genoeg om me ervan te overtuigen hem te verkopen. De motor was perfect in orde, maar ik trapte in de negatieve hype. Hetzelfde met mijn 790. Hij is perfect in orde, een geweldig machientje dat enorm leuk is, maar die kaas-nokkenasvideo's kunnen in je hoofd gaan zitten.
S1000XRs hadden blijkbaar ook kaas-nokkenassen, de mijne is net doorverkocht met meer dan 47.000 mijl op de teller en zong prachtig als altijd...
 
#26 ·
Precies. Elke auto en motorfiets heeft horrorverhalen over een defect onderdeel. Het is gemakkelijk om de twijfel toe te laten en het kan het bezit gemakkelijk verpesten. Ik ga gewoon regelmatig olie verversen, het serviceplan volgen en van de motor genieten. Als er iets gebeurt, dan behandel ik het dan.
Ja, precies mijn plan... Ik heb een garantie van derden op mijn 1290 voor het geval dat, er nooit een probleem mee gehad, maar had het niet lang genoeg om erachter te komen, slechts 19k mijl op de klok... mijn 790 adv R heeft nu 14k mijl op de klok maar had zijn jaarlijkse en 9k mijl service in juli gedaan en het is FSH daarvoor, dus heeft geen dealer nodig tot 18k, volgende juli, wanneer dat komt zal ik een snelle blik onder de kleppendeksels werpen, als het slecht is, zal ik het direct inleveren en gratis een nieuwe kop krijgen, als het allemaal goed is, dan doe ik de klepservice zelf en leef de rest van het leven van de motor met 100% gemoedsrust
 
#28 ·
Je hebt gelijk, het is een element van geluk. Ik had een BMW S1000rr, mijn droommotor, kocht hem en sloot me aan bij het eigenarenforum, zoals je doet. Meteen gebombardeerd met de gebruikelijke dingen, wacht tot dit misgaat, dat misgaat, ze staan bekend om deze fout, die fout etc. Neemt echt de glans weg van het bezitten van een. Ik twijfel er niet aan dat er een probleem is met de KTM, er lijkt tegenwoordig een probleem te zijn met elke motor en auto, maar niet elke 790/890 ligt in stukken in een of andere dealer of garage van de eigenaar. Ik zal er alles aan doen om mijn kleine scalpel te onderhouden, hoop dat het goed is en geniet van de rit.
 
#34 ·
Als ik me goed herinner, werd het hele 690 nokkenasprobleem geweten aan het niet gebruiken van de juiste kwaliteit motorex olie die voor die motor was geformuleerd, bla bla bla.

Zelfde/vergelijkbaar probleem op deze motoren??
Waarschijnlijk niet. De laatste theorie is onvoldoende oliedruk bij stationair/lage toerentallen
 
#37 ·
Zijn er al tekenen van dit probleem geweest bij de CF Moto- of Kove 800-motoren?
Hier is een gedachte: worden de koppen in China gemaakt?
Wie zou er baat hebben bij een afgewaardeerde KTM die voor een Knock Down Price van de curatoren gekocht zou kunnen worden?
Ik laat je achter met een kleine gedachte.
Een paar jaar geleden werd een Brits bedrijf genaamd London Taxis International overgehaald om de componentenproductie naar China te 'offshoren'. Een van de geoffshorede componenten was het stuursysteem. De stuursystemen faalden en de voertuigen werden teruggeroepen, maar plotseling kon de Chinese leverancier niet helpen.
LTI ging failliet en werd vervolgens overgenomen door een Chinees bedrijf. Wonder boven wonder werd er al snel een herzien stuursysteem geproduceerd!

Ik verzin dit niet: dit staat in Wiki

In oktober 2012 werd het bedrijf, na een opschorting van de verkoop als gevolg van de ontdekking van een ernstige fout met de stuurcomponenten van het voertuig en na het niet verkrijgen van nieuwe financiering, in vrijwillige administratie geplaatst.[8][9] De onlangs gespecificeerde defecte stuurcomponenten waren afkomstig van Geely-leverancier Gang Yang in China.[10][11]
In februari 2013 werden bepaalde activa van The London Taxi Company van de beheerder PricewaterhouseCoopers gekocht door Geely.[12][13] Het bleef handelen als The London Taxi Company tot het in september 2017 werd omgedoopt tot de London EV Company, die elektrische bedrijfsvoertuigen ontwikkelde in een nieuwe fabriek in de buurt van Coventry, waarvan de eerste in productie een elektrische taxi was - de LEVC TX.
 
#42 ·
De kwaliteit van het werk op de video die ik plaatste was verschrikkelijk.
Als de 'KTM-technicus' niet eens motorschroeven en slangklemmen kan vastdraaien, of kranen kan opendraaien, welke kans is er dan dat hij een nieuwe kop en nokkenassen kan installeren zonder iets te beschadigen?
Als ik die klus zou doen, zou ik wat montagepasta mengen met 50/50 STP en motorolie en het op de nokkenassen en volgers smeren.
 
#43 ·
De kwaliteit van het werk op de video die ik plaatste was verschrikkelijk.
Als de 'KTM-technicus' niet eens bouten van de motor en slangklemmen kan aandraaien, of kranen kan opendraaien, welke kans is er dan dat hij een nieuwe kop en nokkenassen kan installeren zonder iets te beschadigen?
Als ik die klus zou doen, zou ik wat montagevloeistof mengen met 50/50 STP en motorolie en het op de nokkenassen en volgers smeren.
Losse bouten lijken een veelvoorkomend probleem te zijn, ik vraag me echt af of het correct is gemonteerd, maar het ontwerp of de materiaalkwaliteiten houden geen rekening met wrijving en materiaalontspanning.
 
#44 ·
Ik zie drie mogelijkheden die de montageproblemen in die video veroorzaakt zouden kunnen hebben.

1. Echte fout, misschien was de technicus overbelast, waardoor de kwaliteit daalde.
2. Een teken des tijds, de technicus is zo gedemotiveerd dat het hem gewoon niet meer kan schelen.
3. De werkplaats gebruikt minder bekwame 'arbeiders' om de motoren te strippen en te vervangen.

Hoe dan ook, het versterkt mijn overtuiging dat je beter af bent door te leren hoe je aan je eigen fiets of auto kunt werken.
 
#45 ·
Ik ben er zeker van dat er goede technici zijn, maar tegenwoordig gebeurt alles met de computer. Steek de fiets in en volg de instructies op het scherm. Ik ben er zeker van dat we allemaal verhalen hebben over slechte dealerservice.
Het niet aandraaien van bouten is onvergeeflijk, maar ik zie niet dat dit nokkenasbeschadiging zou veroorzaken.
 
#46 ·
De man zei dat de reparatie maanden en maanden duurde, en eerlijk gezegd weten we allemaal dat het moeilijkste is om die projectfiets in elkaar te zetten die uit het geheugen is ontsnapt. Dan komen er nog de tijdsdruk van de dealer etc. bij. Geen excuus, maar een klantfiets die drie maanden gedemonteerd staat, zou het probleem niet helpen. Maar de bouten van de motorsteun... Jeetje.