Als de vraag alleen 10W-50 of 10W-60 is, is het eerste antwoord om RTFM te gebruiken en te selecteren wat wordt aanbevolen voor de omgevingstemperatuur waarin de motorfiets zal werken. Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger het tweede getal moet zijn. bijvoorbeeld mijn 950 handleiding zegt 10W-40 voor omgevingstemperaturen onder 0 C, en 10W-50 voor boven.
Wat betreft het verschil tussen de twee... nou, alle andere dingen gelijk, bij werktemperatuur zal de 10W-50 sneller stromen dan de 10W-60, maar een lagere filmsterkte hebben.
Gebruik een KTM op, zeg, 10W-40 op basis van 'dat is de juiste olie voor motorfietsen' (zoals soms gebeurt wanneer een niet-KTM-werkplaats een KTM onderhoudt), en je krijgt overmatig olieverbruik omdat de dunnere olie sneller langs de ringen komt.
Het belangrijkste is dat de olie die u gebruikt de juiste JASO-goedkeuringen heeft en compatibel is met natte koppelingen (MA2-standaard), aangezien sommige van de additieven in 'auto'-olie een natte koppeling zullen beschadigen.
De 'W' in 10W-40 staat niet voor 'gewicht', maar voor 'Winter' en geeft de weerstand aan bij het starten die het biedt in een referentiemotor bij wintertemperaturen.
Vroeger, voordat er multigrade oliën waren, moest je seizoensgebonden olieverversingen doen... een 10 of 20 W voor de winter en een 50 W voor de zomer.