KTM Owners Forum banner

Olievraag nogmaals sorry jongens!!

2 reading
9.9K views 14 replies 6 participants last post by  DaveNZ  
#1 ·
Dus ik heb net een 690 enduro r gekocht en wil vragen welke olie het beste is voor gebruik op de weg en groene paden?? Ik gebruik Motorex zoals ik altijd doe met mijn 450 excf, maar welke is het beste voor de 690?? 10w50 of 10w60 volledig synthetisch?? Help alsjeblieft. Bedankt.

#3 ·
Als de vraag alleen 10W-50 of 10W-60 is, is het eerste antwoord om RTFM te gebruiken en te selecteren wat wordt aanbevolen voor de omgevingstemperatuur waarin de motorfiets zal werken. Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger het tweede getal moet zijn. bijvoorbeeld mijn 950 handleiding zegt 10W-40 voor omgevingstemperaturen onder 0 C, en 10W-50 voor boven.
Wat betreft het verschil tussen de twee... nou, alle andere dingen gelijk, bij werktemperatuur zal de 10W-50 sneller stromen dan de 10W-60, maar een lagere filmsterkte hebben.
Gebruik een KTM op, zeg, 10W-40 op basis van 'dat is de juiste olie voor motorfietsen' (zoals soms gebeurt wanneer een niet-KTM-werkplaats een KTM onderhoudt), en je krijgt overmatig olieverbruik omdat de dunnere olie sneller langs de ringen komt.
Het belangrijkste is dat de olie die u gebruikt de juiste JASO-goedkeuringen heeft en compatibel is met natte koppelingen (MA2-standaard), aangezien sommige van de additieven in 'auto'-olie een natte koppeling zullen beschadigen.
De 'W' in 10W-40 staat niet voor 'gewicht', maar voor 'Winter' en geeft de weerstand aan bij het starten die het biedt in een referentiemotor bij wintertemperaturen.
Vroeger, voordat er multigrade oliën waren, moest je seizoensgebonden olieverversingen doen... een 10 of 20 W voor de winter en een 50 W voor de zomer.

#15 ·
De ktm-dealer waar ik van heb gekocht, heeft duidelijk de verkeerde aanbeveling van olie gebruikt, het is rood en ik weet dat Motorex niet rood is.
Vertrouw ook niet echt de kwaliteit die ze erin hebben gedaan, dus ik zal het vervangen door wat KTM aanbeveelt.
Waarschijnlijk Motul 10w60 erin gedaan, het is rood en verdomd goede olie, het is wat ik heb gebruikt in alle 3 de 1290's die ik heb gehad, plus mijn 790, mijn 525, mijn 640 racefiets ook. Er was een artikel waarin KTM was overgestapt van het aanbevelen van 10w50 naar 10w60 in hun race 4-taktmotoren, ze zeiden dat motoren langer meegingen, vooral de drijfstanglagers.

#9 ·
Bedankt, vriend. Ik gebruik 10w50 Motorex power sync en heb daar altijd geen problemen mee gehad. Het is geel van kleur en is wat de KTM-handleiding aangeeft. De reden dat ik me afvraag of het de verkeerde olie in de motorfiets is, is omdat de motor lawaaiig wordt als hij warm wordt. De motorfiets heeft pas 500 mijl gereden, dus ik betwijfel of het slijtage is.