Jeśli pytanie dotyczy tylko 10W-50 lub 10W-60, pierwszą odpowiedzią jest RTFM i wybór tego, co jest zalecane dla temperatury otoczenia, w której będzie pracował motocykl. Im wyższa temperatura, tym wyższa powinna być druga liczba. np. moja instrukcja obsługi 950 mówi 10W-40 dla temperatur otoczenia poniżej 0 C i 10W-50 dla temperatur powyżej.
Jeśli chodzi o różnicę między tymi dwoma... cóż, przy wszystkich innych czynnikach, w temperaturze roboczej 10W-50 będzie płynąć szybciej niż 10W-60, ale będzie miało mniejszą wytrzymałość filmu.
Uruchom KTM na, powiedzmy, 10W-40 na podstawie tego, że „to właściwy olej do motocykli” (jak czasami się zdarza, gdy warsztat nie-KTM serwisuje KTM), a uzyskasz nadmierne zużycie oleju, ponieważ cieńszy olej szybciej przechodzi przez pierścienie.
Najważniejsze jest to, że używany olej ma odpowiednie aprobaty JASO i jest kompatybilny ze sprzęgłem mokrym (standard MA2), ponieważ niektóre dodatki w oleju „samochodowym” uszkodzą sprzęgło mokre.
„W” w 10W-40 nie oznacza „waga”, ale „Zima” i wskazuje na odporność na rozruch, jaką zapewnia w silniku referencyjnym w temperaturach zimowych.
Dawniej, zanim pojawiły się oleje wielosezonowe, trzeba było robić sezonowe wymiany oleju... 10 lub 20 W na zimę i 50 W na lato.